La acest început de an, ne propunem să vă oferim o radiografie a sistemului de învățământ doljean. Luna februarie începe în forță, cu prima sesiune a examenului național de Bacalaureat. Se anunță un an marcat de noutăți, a treia sesiune de bacalaureat, monopolul de stat pe manualul şcolar. Despre toate acestea, dar și despre situația învățământului profesional și dual, a grădinițelor și a înscrierilor la școală a acceptat să ne vorbească inspectorul școlar general, Monica Sună.
Smart Craiova: Am pășit într-un an nou în care se anunță foarte multe noutăți. Cum ați caracteriza anul 2017 atât pentru dumneavoastră, cât și pentru învățământul doljean?
M.S.: Anul 2017 a fost un an valoros, atât pentru mine pe plan profesional, pentru că a însemnat promovarea consursului de inspector școlar general, iar la nivelul ISJ Dolj a fost un an valoros deoarece avem rezultate bune și foarte bune la examenele naționale. Aș vrea să amintesc cele patru medii de 10 obținute la examenul de Bacalaureat și cele 11 medii de 10 obținute la Evaluarea Națională.
Smart Craiova: Luna viitoare, pentru prima dată, elevii de clasa a XII-a vor susține probele orale ale bacalaureatului. La ce să ne așteptăm?
M.S.: Așa este, în luna februarie începe examenul de Bacalaureat. Înscrierea candidaților va fi între 29 ianuarie și 2 februarie, urmând ca aceștia să susțină probele de evaluare a competențelor în intervalul 12 – 22 februarie. Vreau să precizez că nu este prima dată când evaluarea competențelor se face în timpul anului școlar, însă într-o altă lună. Cred că ne vom descurca și de această dată și cred că elevii noștri sunt pregătiți pentru a susține aceste competențe. Având în vedere că acum suntem în vacanță, le-aș adresa un îndemn să se pregătească pentru acest examen deosebit de important în viața lor. Prezența este obligatorie, iar elevii vor primi calificative. Este un trend crescător în ceea ce privește rezultatele la examenul de bacalaureat. De fiecare dată spun că rezultatele sunt bune și foarte bune, dar există întotdeauna loc de mai bine. Chiar întâlnindu-ne într-un cadru festiv cu elevele noastre care au obținut media 10 la Bacalaureat, am adresat un îndemn că sper ca de anul acesta să vină și băieți alături de fete cu media 10, și totodată să crească și procentul de promovabilitate. Elevii noștri conștientizează de la an la an că numai prin învățare și prin studiu pe parcursul celor patru ani pot promova acest examen, care până la urmă reprezintă oglinda activității lor de elevi din ultimii 4 ani.
Smart Craiova: S-a intensificat pregătirea pentru bacalaureat în unitățile de învățământ? Ați luat măsuri cu directorii liceelor care au obținut un procent scăzut de promovabilitate la bacalaureat?
M.S.: Ca și până acum cadrele didactice au fost și sunt alături de elevi din prima zi de școală până când ei susțin aceste examene naționale. Cuantificare muncii noastre de dascăli reprezintă tocmai rezultatele elevilor noștri la examenele naționale. S-a intensificat programul de pregătire suplimentară. Ca și până acum pregătirea suplimentară se făcea pe parcursul întregului an școlar, însă acum s-a intensificat.
A treia sesiune de bacalaureat, în avantajul elevilor
Smart Craiova: Se discută despre introducerea unei a treia sesiuni de bacalaureat? Cum vi se pare ideea?
M.S.: Cred că ar fi un lucru benefic, în avantajul copiilor susținerea celei de-a treia sesiuni de Bacalaureat. De ce nu? Le mai acordăm o șansă în plus de a promova acest prim examen al maturității. Avem situații când elevii noștri nu au promovat Bacalaureat dar luând fiecare disciplină în parte, de fapt ei au luat notă de promovare, dar media nu a fost de promovare. La cele trei probe au luat nota 5, însă media nefiind 6 nu au fost declarați admiși și atunci le mai oferim o șansă în plus de a relua disciplinele la care ar putea să obțină rezultate mai mari.
Smart Craiova: Din septembrie 2018 se pune tot mai mult în discuție introducerea unui manual unic pentru fiecare materie. Cum vedeți dumneavoastră acest lucru, în primul rand ca dascăl, în al doilea rând ca inspector general? În fiecare an erau întârzieri la primirea manualelor, erau discuții, licitații întârziate sau chiar anulate. Credeți că această simplificare va fi benefică?
M.S.: Propunerea existenței manualului unic a fost în dezbatere publică, chiar noi ca ISJ am găzduit dezbaterea regională la care au participat alături de Ministrul Educației Naționale, reprezentanți din Minister precum și colegi de-ai noștri din inspectoratele școlare din șapte județe, iar ca și temă de dezbatere a fost tocmai legea manualului școlar. Cred că manualul școlar trebuie să faciliteze pe de o parte achiziția de cunoștințe de către elevi și totodată să-i confere profesorului plăcerea de a lucra. Pe de altă parte, manualul este de cele mai multe ori singurul instrument folosit de cadrele didactice, instrument de control al procesului instructiv-educativ.
“Să sperăm că nu vom fi nevoiți să desființăm clase”.
Smart Craiova: Scăderea natalității a dus anual la desființarea unui număr de clase, a dus inclusiv la comasarea unităților de învățământ. Este o realitate, un fenomen național. Pe lângă natalitatea în scădere, există și fenomenul abandonului școlar, fenomenul migrației. Care este situația în județul Dolj, se discută depre desființarea unor noi clase? România a ocupat anul trecut locul 26 din 28 la nivelul Uniunii Europene în ceea ce priveşte părăsirea timpurie a sistemului de învăţământ, având în continuare una dintre cele mai mari rate ale abandonului şcolar.
M.S.: Suntem în plină perioadă de aprobare a planului de propunere de școlarizare pentru anul viitor. Este un subiect foarte important, dacă putem spune așa – piatra de temelie a procesului de predare – evaluare a procesului instructive-educativ. Nu am apucat să centralizăm toate datele. Să sperăm că nu vom fi nevoiți să desființăm clase. Pe de o parte vorbim de scăderea numărului de elevi și pe de altă parte de o situație, nu pot să spun particulară pentru județului nostru, așa numita migrație școlară. Este vorba de acei elevi ai căror părinți sunt plecați în străinătate. La începutul anului școlar, acești copii sunt înscriși în sistemul nostru de învățământ, după care pe parcursul anului școlar încep să migreze pentru că părinții pleacă în străinătate, iar ei îi însoțesc. Acest fapt nu este benefic pentru copii. Cu greu aceștia reușesc să se integreze în cele două sisteme de învățământ, în cel românesc și în cel de oriunde din Europa și rezultatele lor nu sunt cele așteptate de noi. Pe de altă parte, copiii lăsați în grija bunicilor, a vecinilor sau a fraților mai mari chiar, ajung de cele mai multe ori să abandoneze școala și astfel crește numărul de cazuri de abandon școlar. Ne aplecăm asupra acestei probleme. Am rugat directorii unităților de învățământ din județ cărora le transmitem de fiecare dată când ne întâlnim, la ședințele lunare de lucru de la ISJ, să identifice acești copii care sunt în această situație pentru că își pot da seama din comportamentul lor de zi cu zi de la școală. Ceea ce ne dorim este să-i atragem și să-i motivăm, să le explicăm că școala reprezintă o șansă în plus pentru ei.
“Ne putem lăuda că avem profesori bine pregătiți la catedre”
Smart Craiova: Ultimele studii arată că România se confruntă cu o criză acută de profesori, motivul principal salariile mici din învăţământ, sistemul inaccesibil pentru cadrele debutante care vor un loc de muncă stabil şi de programa şcolară învechită. Ce ne puteți spune despre profesorii din Dolj, avem cadre didactice bine pregătite?
M.S.: Ne putem lăuda că avem profesori bine pregătiți la catedre. La nivelul județului Dolj există un procent mare de acoperire a posturilor didactice cu cadre didactice titulare. Aproximativ 88% din posturi sunt acoperite cu cadre didactice titulare, majoritatea posturilor vacante existente fiind acoperite cu cadre didactice calificate, candidați care au notă la concursul de titularizare. Pe de altă parte avem discipline la care se înregistrează un număr mare de cadre didactice care nu au notă la concursul de titularizare. Este vorba de discipline precum Educație Plastică, Educație Muzicală, Educație Instrumentală și Limba Rromani.
Cred că cei care vin în sistemul de învățământ, vin în primul rând din vocație și nu neapărat din considerente financiare. Județul nostru este un județ căutat de tineri care doresc să se angajeze în acest sistem. Observ acest fapt mai ales din postura de inspector școlar general când în perioada toamnei nu reușim să acoperim toate cererile candidaților noștri de la concursul de titularizare. Văd foarte mulți tineri care din păcate nu acceptă să predea în două sau mai multe unități de învățământ, fie nu acceptă să predea în mediul rural, fie nu reușim să le oferim posturile solicitate.
“Ne bucurăm să vedem că solicită clase pentru învățământul profesional un număr foarte mare de agenți economici”
Smart Craiova: O adevărată provocare pentru învățământul românesc este reconstruirea învăţământului dual, verigă vitală pentru sistem, dar și pentru societate. Cum stăm în judeţul Dolj la acest capitol?
M.S.: Ne bucurăm să avem o nouă formă de școlarizare-învățământul dual. În Dolj, în acest moment, este vorba de 152 de locuri pentru elevi care frecventează o astfel de formă de școlarizare. Pe de altă parte – programele guvernamentele, tip burse profesionale sau bani de liceu, sunt programe guvernamentale menite să încurajeze frecventarea acestor forme de învățământ de către elevii noștri. Și pentru acest an școlar în județul nostru funcționează programul guvernamental de burse profesionale. Este vorba de cei 200 de lei pe care elevii noștri care frecventează o formă de învățământ profesional îi primesc lunar. Această măsură urmărește creșterea interesului tinerilor și a familiilor acestora pentru pregătire profesională în scopul atragerii de specialiști în diverse domenii, meserii cerute pe piața muncii care sunt deficitare în acest moment. De asemenea și programul guvernamental Bani de Liceu, adresat tuturor elevilor care frecventează liceul și care au venitul mediu pe membru al familiei sub 150 de lei, beneficiază de un ajutor financiar. Avem aproximativ 2.300 de elevi care beneficiază de acest program, cu condiția să frecventeze cu regularitate școala, să nu aibă absențe.
Smart Craiova: Am remarcat în ultimii ani că unitățile de învățământ profesionale din mediul rural au grad de acoperire și de 100%. Este mai simplu pentru copii să rămână acasă să studieze?
M.S.: Da, cred că le este mai simpu să rămână acasă. Din motive financiare. De multe ori familiile acestor elevi nu își permit achitarea cheltuielilor, a căminului elevilor la Craiova, a deplasării, a cantinei, și atunci preferă să rămână acasă și să beneficieze de aceste ajutoare.
Ne bucurăm să vedem că solicită clase pentru învățământul profesional un număr foarte mare de agenți economici. Avem un număr de aproximativ 200 de agenți. Solicitările acestora sunt transmise Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, aceștia ne retransmit nouă Inspectoratului Școlar Județean și în măsura posibilităților (dacă noi avem unități școlare care au acreditări și autorizări pentru a școlariza pentru meseriile cerute de agenții economici) decidem înființarea de noi clase. Avem un număr mare de agenți care solicită, iar numărul de elevi specializați într-o meserie anume este mic. Nu putem să facem o clasă cu șase elevi pentru o anumită meserie. Agenții economici trebuie să înțeleagă că facem demersuri pentru anul școlar viitor pe măsura obținerii acestor autorizări, acestor certificări, proces care durează. Sprijinim și ne dorim să răspundem cât mai multor agenți economici care vin la noi și ne solicită diverse forme de școlarizare.
“I-aș sfătui pe părinți să aștepte perioada legală pentru a-și înscrie copilul la școală și să o facă în circumscripția de care aparțin”
Smart Craiova: Se înregistrează o adevărată isterie în rândul părinților care au copii de vârstă preșcolară când vine vorba despre înscrierea copiilor la școală.
M.S.: Nu mi se pare oportun să îți înscrii copilul la școală cu nu știu câți ani înainte de perioada legală. Am auzit că o mămică proaspăt întoarsă de la Maternitate s-a interesat deja de grădiniță sau școală pentru copil… Legislația în domeniul învățământului este într-o continuă mișcare, nici nu putem spune dacă peste doi, trei ani mai sunt în vigoare aceleași regulamente. I-aș sfătui pe părinți să aștepte perioada legală pentru a-și înscrie copilul la școală și să o facă în circumscripția de care aparțin. Noi, ca elevi, nu am fost nevoiți să străbatem orașul, nu veneam cu mașinile părinților la școală și ne-a fost mult mai ușor. Și părinților noștri în același timp. Există cadre de excepție în fiecare unitate școlară. Din punctul meu de vedere nu există unități de prestigiu și unități slabe. În fiecare școală există cadre didactice dedicate. Și în plus, nici nu știu dacă este legal să funcționeze clase cu un efectiv de 35 – 37 de elevi . Cum să lucrezi cu 37 de copii? Cu toate acestea părinții vor integrarea copiilor în școli, în clase supraaglomerate. Și ca spațiu clasele școlilor noastre nu sunt concepute pentru a primi 37 de elevi.
Observăm de la an la an un număr tot mai mare de unități școlare care solicită aprobări pentru Step by Step. Părinții sunt ocupați și prefer să-și știe copilul în siguranță până la ora 16, ora 17, când termină programul de lucru și vin să-și ia copilul de la școală.
Smart Craiova: Care este situația grădinițelor, au înțeles toți părinții importanța învățământului preșcolar?
M.S.: S-a investit foarte mult în grădinițe în ultimii ani, dar asta nu înseamnă că nu este loc de mai bine, în sensul că trebuie eficientizat fiecare spațiu disponibil, astfel încât să răspundem cerințelor părinților. Fiecare copil trebuie să aibă loc la grădiniță, în sistemul de învățământ. Toate grădinițele craiovene sunt căutate, toate sunt populate și au cereri. Și în mediul rural părinții au înțeles cât de importantă este grădinița. Funcționează foarte bine programul Fiecare copil în grădiniță, care vine în sprijinul părinților cu o situație materială precară. Grădinița înseamnă primul pas în procesul de educație a unui copil.
Smart Craiova: Care este mesajul dumneavoastră pentru elevii și dascălii doljeni?
M.S.: Ne propunem așa cum spuneam ca elevii să obțină rezultatele pe care și le doresc la examene, de asemenea suntem alături de colegii noștri – profesorii care susțin diverse examene în cariera lor profesională, grade didactice, examenul de definitivare în învățământ, nu în ultimul rând examenul de titularizare. Urmează luna februarie când vom aveam olimpiade școlare, la care participă foarte mulți copii de excepție. Anul acesta, Ministerul Educației Naționale împreună cu Centrul Național de Evaluare și Examinare au lansat o legislație în ceea ce privește elaborarea subiectelor pentru olimpiade. Acestea vor fi elaborate ca și până acum de către profesori din țară, vor fi centralizate de către inspectorul școlar de specialitate din fiecare județ și centralizate într-o bază națională de date. Ministerul va organiza grupuri de lucru alcătuite din profesori de excepție cu rezultate deosebite și experiență în ceea ce privește Olimpiadele naționale astfel încât să se asigure o transparență cât mai mare atât a subiectelor cât și a grilelor de rezolvare a subiectelor. Pentru a evita orice problemă trebuie să ne pregătim în ceea ce privește logistica necesară fie a unui concurs, fie a unui examen național. Le transmit copiilor, părinților, dar și colegilor de la catedră multă sănătate, multă răbdare, profesorilor să fie la fel de devotați, elevilor să aibă mare putere de muncă în ceea ce privește susținerea diverselor examene!
Adauga comentariu