Engleza este una dintre limbile străine cele mai folosite la nivel global. Practic, cei care o cunosc, pot să plece fără probleme, la studii, în interes de afaceri sau pur și simplu ca turist în orice țară, și sunt slabe șanse să găsească pe cineva non vorbitor. Lucru pe care cei de la Centrul Cambridge din Craiova îl cunosc, dorind, totodată, să le ofere tuturor posibilitatea de învăța această limbă și de a obține atestatele necesare pentru ceea ce doresc să facă mai departe în viață.
Centrul Cambridge, un proiect educațional al Asociației REPERE, există în România de foarte mulți ani, iar la Craiova a apărut în urmă cu câteva luni, în luna septembrie 2017. Centrul are ca scop promovarea limbii engleze prin cursuri, definitivate prin obținerea de atestate precum Cambridge, TOEFL sau IELTS, un proiect în care mai mult contează călătoria decât scopul final. Practic, Centrul Cambridge are colaborări cu instituțiile de învățământ, unde vine cu personalul didactic disponibil și cu materiale școlare proprii, ale Cambridge University Press, pentru ca toți elevii care doresc să învețe limba engleză să o facă la cel mai înalt nivel.
„Prima abordare a fost către școli. Au fost întâlniri cu directorii, cu managerii de instituții, ca să vorbim despre ce am putea face împreună pentru copii. Proiectul centrului este un parteneriat în sine, cu un produs clar: noi mergem către școli și le oferim posibilitatea de a aduce ceva nou în oferta lor educațională. A fost, inițial, când am mers în școli, văzută ca o competiție, la prima vedere, dar după întâlnirile cu directorii și cu catedrele de limba engleză, oamenii au înțeles că este un proiect pe care îl putem dezvolta împreună, unde fiecare are un rol. Au existat și cazuri de retincență, dar și profesori care ne-au mulțumit, pentru că acești copii își dedică mai mult timp studiului de limbă engleză și, atunci, este mai ușor să lucreze cu ei la ore. Învățătoarele și profesorii au fost un ajutor de bază și toată lumea s-a implicat, fiind toți minunați în comunicarea cu părinții”
explică Otilia Cârstea, coordonatorul Centrului Cambridge Craiova, care a mers din școală în școală pentru a le prezenta managerilor acest proiect ambițios, ce promovează, până la urmă, un nivel înalt de limbă engleză și o egalitate de șanse între cei care doresc să o învețe.
Centrul Cambridge se adresează copiilor de la clasa pregătitoare și până la clasa a XII-a, dar și adulților. Cursurile de engleză se fac în funcție de nivelul fiecărui cursant, nivel văzut în urma unui test de plasare. Cursurile sunt susținute contra unui cost de 15 lei/oră pentru cei mici și 20 de lei/oră pentru tineri și adulți, o ședință având două ore.
„Grupele se formează în funcție de nivelul fiecăruia, o grupă având, în medie, 8-10 persoane. Sunt două ședințe pe săptămână, a câte două ore, pe module. Asta părea mult ca durată, la început, pentru părinți, însă după primele cursuri, copiii au fost foarte entuziasmați, iar feedback-ul este unul bun. Un modul înseamnă cinci săptămâni de pregătire, adică 20 de ore de limba engleză. Într-un an școlar, se pot face în jur de 5-6 module. După fiecare modul, cursanții susțin o simulare de examen, pentru a vedea cât au evoluat. Astfel încât, atunci când se organizează sesiunea de examinare, ei deja au trecut prin asta și știu cum arată examenul, unde sunt lacune și ce trebuie să facă pe mai departe”
spune coordonatorul. De menționat că, la sesiunea de examene Cambridge din iunie 2018, pot participa și elevi care nu au făcut cursurile de pregătire la Cambridge Centre.
„Le dăm părinților posibilitatea de a-și alege ora la care copiii lor sunt disponibili”
Centrul are lectori tineri și pasionați de limba engleză, care nu fac însă o competiție cu profesorii din școli. Ce aduc ei este doar ceva în plus, ce vine să completeze curricula existentă în momentul de față, dar și programul încărcat pe care îl au copiii și tinerii din ziua de astăzi.
„Ne întâlnim cu profesorii și cu părinții, le vorbesc despre proiect, facem un test de plasare pentru a vedea nivelul, iar apoi realizăm împreună orarul. Le dăm părinților posibilitatea de a-și alege ora la care copiii lor sunt disponibili. Ei au foarte multe activități, ceea ce este bine, pentru că testează multe lucruri pentru a-și descoperi pasiunile și interesul. Noi ne propunem, în principiu, să ținem aceste cursuri după ore, în școală, ceea ce este mult mai ușor și pentru copii, dar și pentru părinți. Aceștia evită drumurile aglomerate și alergătura, iar copiii sunt mai în siguranță în propriile școli”
mai spune Otilia Cârstea.
Un avantaj deloc de neglijat al Centrului Cambridge este adresabilitatea către școlile din cartiere.
„Sunt școli foarte cunoscute, colegiile, unde toți cei implicați, de la elevi la părinți, își doresc să ajungă, pentru că se fac multe activități, sunt centre de testare Cambridge și așa mai departe. Atunci, e un lucru important să mergem și la școlile de cartier, care nu au acces la aceste servicii, și să le oferim posibilitatea elevilor să se implice în activități care să îi ajute pe ei să crească. Este important ca ei să știe că și ei, în școala lor, pot să fie copii cu un nivel ridicat de limba engleză, că pot să aibă atestate și că pot să își verifice cunoștințele”
declară coordonatorul.
În momentul de față, Centrul Cambridge are parteneriate cu Liceul Teoretic „Henri Coandă”, Școala Gimnazială „Gheorghe Bibescu”, Școala Gimnazială Nr. 24 „Sfântu Gheorghe” și Școala „Nicolae Romanescu”. În curând, vor începe cursurile și la Colegiul Pedagogic.
„Acolo sunt două licee, Energetic și Pedagogic, și am găsit înțelegere din parte managerilor de instituții ca să putem face grupe comune, în funcție de orarul și sălile disponibile. Sper să putem începe cursurile, ca orar, și la Școala „Mihai Eminescu” din Lăpuș, dar și la Școala Gimnazială „Sfântul Dumitru”. În momentul de față, sunt în jur de 60 de elevi din toate cele patru instituții. O să merg în continuare la alte școli, pentru că, deși se încheie semestrul, se pot face în continuare cursuri”.
„Până la urmă, de ce înveți o limbă străină? Ca să vorbești cu alți oameni”
Otilia Cârstea subliniază că proiectul poate fi văzut ca o încercare de a-i apropia pe copii de limba engleză și nu neapărat ca o țintă competitivă, de obținere a atestatului.
„Ideea este de a le stârni, mai mult decât atât, curiozitatea, și de a-i face să le placă să învețe o limbă străină. Dacă o învață cu plăcere, descoperă o grămadă de alte lucruri după aceea. Până la urmă, de ce înveți o limbă străină? Ca să vorbești cu alți oameni, să cunoști alți oameni. Fie că este un director de la multinaționala la care lucrezi, fie o persoană pe care ai cunoscut-o în altă țară, în cadrul unui proiect și așa mai departe. Vorbind engleza, care este o limbă vorbită în toate proiectele și schimburile pentru tineret, primesc ocazia să participe, să fie acolo și să înțeleagă. Dacă nu cunosc limba, ei nu vor putea vedea beneficiile pe care le are un anume proiect și nu își pot deschide orizonturile”
încheie Otilia Cârstea.
„Limitele limbii mele înseamnă limitele lumii mele”, spunea filosoful anglo-austriac Ludwig Wittgenstein. Până la urmă, ține de fiecare dintre noi să alegem lumea în care vrem să trăim. De ce să nu învățăm cât mai multe?
În plus despre Centrul Cambridge Craiova:
Sponsorizarea atestatelor
Centrul Cambridge sponsorizează și susținerea atestatelor. În funcție de câte module face un cursant, de nivelul avut și de atestatul dorit, poate fi primită și o sponsorizare de până la 100%. Atestatele sunt o dovadă că a existat pregătire, interes și că cei care le obțin au avut șansa să își evalueze cunoștințele și evoluția.
Consultanță financiară și psihopedagogică
Centrul oferă și consultanță financiară și psihopedagogică gratuită pentru cei care vor să meargă la facultăți în străinătate. Cei interesați sunt ajutați să cunoască instituțiile de învățământ superior înainte de a merge acolo și le sunt oferite toate informațiile necesare despre sistemul de acolo, nivelul cerut, taxe și toate detaliile cerute.
Cursuri universitare
Centrul se mai ocupă și de organizarea de cursuri, în România, de la universități din Marea Britanie, în limba engleză. Taxele sunt mai mici, pentru că ele au loc aici și se pot face part-time sau full-time, în funcție de alegerea cursantului. Practic, înveți ca și cum ai fi acolo, dar înveți de aici. Este un sistem face2face și on line, cu profesori atât din România, cât și din Marea Britanie, o variantă atât la sistemul românesc, cât și una pentru cei care nu au posibilitățile financiare să meargă fizic acolo. După încheierea cursurilor, absolvenții obțin o diplomă pe care o pot folosi pe mai departe, acolo unde au nevoie.
Adauga comentariu