Uneori se întâmplă ca oamenii să își găsească printre semeni oglinzi. Unii fug cât pot, alții rămân pironiți în fața oglinzilor și își asumă imaginea pe care o văd, își asumă propria existență, cu tot cu slăbiciuni, defecte, temeri, dureri și erori. Cam despre asta e vorba în piesa lui Mike Bartlett, „O Intervenție”, montată de Radu Iacoban la Teatrul ACT din București, cu Ana Ularu și Lucian Iftime. Un spectacol intens pe care craiovenii au avut șansa de a-l viziona în ultima joi a lunii ianuarie grație parteneriatului dintre Teatrul Colibri și ACT.
Pornind de la un pretext social-politic, intervenția militară a țării lor în Orientul Mijlociu, și diferențele de opinii pe marginea subiectului dintre un El și o Ea, buni prieteni legați de afinități intelectuale, povestea se articulează prin dialoguri realiste, care dau un sentiment de firesc spectatorului contemporan, deși în câteva rânduri textul pare tradus mult prea ad literam din engleză, ceea ce face schimbul de replici să sune ușor livresc și bizar. Însă pe măsură ce firul narativ avansează și se rostogolește într-un ghem tot mai mare, livrescul rămâne în urmă, iar tabloul psihologic al personajelor devine tot mai transparent. Doi oameni legați de o prietenie autentică, doi oameni-oglinzi care se cunosc unul pe altul mai bine decât fiecare pe sine însuși, se mint din teamă de a îmbrățișa tocmai adevărul care i-a unit în primul rând.
Ea, o alcoolică inteligentă și pătimașă, care simte că își pierde cel mai bun prieten din cauza unei iubite (Hanna) care nu i se potrivește, dar care nu recunoaște că ar fi o problemă. El, temperat și aparent mai echilibrat, căutând în relația simplă cu Hanna un confort emoțional care să îl detașeze de adevărul insuportabil. Hanna nu îi amintește de ororile războiului, în timp ce Ea îl face să se gândească mereu la prietenul său de acolo, pe care nu l-a mai căutat după ce au început atrocitățile. Hanna îl face fericit, spune el. De fapt, Hanna îl face să nu se gândească. Hanna este întruchiparea nepăsării ca tratament al insuportabilului. Însă e un tratament care nu vindecă, astfel că soluția rămâne întoarcerea la oglindă, la Ea, într-o scenă de final fără cusur, în care nu e exclus să ai o lacrimă în colțul ochiului fără să știi dacă e de râs sau plâns.
Deși reușita spectacolului stă sub auspiciile unui text foarte bun, în montarea lui Iacoban forța vie este Ana Ularu, care creează un personaj cu o putere empatică extraordinară, un personaj deopotrivă comic și tragic, un personaj pe care ajungi să îl îndrăgești din toată inima și pe care îl iei cu tine când pleci de la teatru, cu sentimentul că ai descoperit un prieten bun și cu recunoștință pentru toți cei care și-au adus contribuția în construirea unei astfel de piese.
Următorul spectacol al Teatrului ACT la Colibri, „LUNGS“, de Duncan Macmillan, cu Denisa Nicolae, Liviu Romanescu, regia Nicolae Constantin Tănase, scenografia Adeline Andreea Bădescu, este programat pe 22 februarie, la ora 19:00. Spectacolul nu este recomandat persoanelor sub 16 ani.
Prețul unui bilet este de 20 lei/persoană. Biletele se pot procura de la agenția Teatrului „Colibri”, de luni până sâmbătă, între orele 10:00 – 13:00 și 16:00 – 19:00, iar duminica, în intervalul 10:00 – 13:00.
Adauga comentariu