SMART Craiova

De azi m-apuc de sport! La început de an, ne propunem să dăm ”restart” organismului. Itză Căpățînă: „Important este să avem un stil de viață sănătos”

De mâine, gata, mă apuc de sport! Încep dieta că nu se mai poate. Vă sună familiar acest angajament? La cei mai mulți dintre noi da. Sălile de fitness din Craiova sunt în această perioadă la mare căutare. Kilogramele acumulate trebuie date jos lent ne sfătuiesc specialiștii, prin mișcare și dietă. Este esențial să ne schimbăm stilul de viață, să apelăm la persoane specializate și antrenori personali. În Craiova, spre deosebire de capitală sau alte orașe din țară, a avea un antrenor personal nu este extrem de costisitor, este vorba de câteva sute de lei pe lună. Bani investiți în noi, pentru recăpătarea încrederii în sine. Nu trebuie să pornim la drum speriați, mișcarea nu trebuie să însemne sport de performanță!

15% din populație este obeză, iar o treime, supraponderală. Potrivit statisticilor, românii mănâncă multe produsele de patiserie şi carne, dar mai puţin legume și fructe. Țara noastră ocupă locul doi în Europa la obezitate infantilă, iar specialiştii avertizează că peste 11% din populaţia ţării este afectată de diabet. Principalele două cauze sunt lipsa de educaţie nutritivă şi lipsa de mişcare.
Am mers în aceste zile la unul din centrele de fitness din Craiova pentru a afla concret ce trebuie să facem pentru a ne recăpăta silueta.
După sărbători cam toată lumea își propune să slăbească. Am văzut pe toate rețelele de socializare, planuri de început de an: minus atâtea kilograme până la primăvară.

Din punctul meu de vedere este foarte important și cum vrem să slăbim. Este esențial să ne propunem un target. Cei mai mulți își propun să slăbească foarte multe kilograme într-un timp foarte scurt. Ceea ce este greșit. Dacă vrei să slăbești și în primul rând vrei să slăbești așa cum trebuie, se poate face prin multă mișcare și prin dietă”,

a explicat Mihăiță Căpățînă (Itză) așa cum îi spun prietenii, antrenor de fitness și nutriționist.

Nu este o vârstă anume pentru cei care își doresc să meargă la sală. Specialiștii sunt însă de părere că cel mai indicat este după vârsta de 18 ani, deoarece până atunci corpul este în dezvoltare, oasele nu sunt dezvoltate complet.
Nu este însă suficient să ne dorim să slăbim. Este important să renunțăm la zahăr, la băuturile carbogazoase, la grăsimi.

După care trebuie să treacă printr-o dietă. După sărbători o detoxifiere a organismului este indicată pentru persoanele care au mâncat mâncăruri tradiționale. Așa cum am spus, este un proces de durată mai lungă. Este indicat să meargă și la nutriționist. Majoritatea își ia rețetele de pe internet sau întreabă alte persoane care cred că știu o dietă minune. Și după aceea renunță. Dieta însă trebuie însă personalizată fiecărei persoane. Ca procentaj, cred că 10% din persoanele care merg la sală reușesc să aibă și rezultate. Pentru că este un proces complex și nu au răbdare și voință”,

a completat Itză.

Prin sala pe care o conduce au trecut de-a lungul anilor mii de craioveni. Mulți dintre ei au „suferit” transformări majore, au reușit o remodelare a corpului așa cum poate nici nu-și imaginau. Stratul de grăsime a dispărut și în locul lui au apărut pătrățelele și abdomenul tonifiat. Privind fotografiile pe care Itză le păstrează cu cei care i-au trecut pragul și i-au devenit prieteni ți-e greu să crezi văzând transformările majore.

Am foarte multe persoane pe care le-am ajutat să slăbească. Am și cazuri extreme, persoane care au început să vină la sală la 140 de kilograme și au reușit să ajungă la 80 de kilograme. Dar, așa cum am mai spus, acest proces se face în timp, cu multă muncă și foarte multă ambiție. Dieta reprezintă 80% din procesul de slăbire. Cred că de patru, cinci ori pe săptămână de mișcare la sală este de ajuns. Pentru început este OK și de trei ori, pentru că totul se face treptat”,

a spus antrenorul.

Nu de puține ori suntem tentați să credem că putem slăbi și acasă. Ne cumpărăm o bicicletă, câteva greutăți care după câteva săptămâni rămân aruncate într-un colț al camerei, iar bicicleta, în cel mai bun caz, se transformă într-un cuier.
Întrebăm în stânga și-n dreapta ce exerciții să facem pentru a avea abdomenul visat, de a avea brațele ferme.

Nu este o zonă anume de pe care să se dea jos. Când slăbești, slăbești cu totul. Nu există această posibilitate de a slăbi doar într-o anumită parte a corpului. Trebuie început treptat. Cred că un deficit caloric de 500 de calorii, pentru început este de ajuns. Să renunțe la mâncărurile care sunt foarte grele și să treacă pe legume și fructe, foarte multă apă, minim doi litri pe zi. Nu este un mit, pentru că apa este cea mai importantă. Femeile de exemplu nu vor să pună masă musculară, ci vor să slăbească. Este indicat să facă minim 30 de minute de cardio zilnic, bicicletă sau bandă, după care exerciții ușoare făcute crescător”,

a completat Itză Căpățînă.

După sărbători este cea mai aglomerată perioadă la sală. La mulți este decizia de moment, nu din convingerea clară că vor să slăbească. Uită esențialul, ca să ai rezultate trebuie să te ții de sală.

Itză a început să facă sală nu din cauza grăsimii. Era în extrema cealaltă, extrem de slab. Era un complex pentru el, la 17 ani avea 48 de kilograme. Atunci s-a apucat de sală și ușor-ușor a început să îi placă. Se împlinesc 14 ani de când și-a schimbat stilul de viață, de când mișcarea și sala au devenit un microb. Un stil de viață ce i-a schimbat perspective, ani în care și-a adus aportul la schimbarea modului de viață a altor tineri.

Noi când ne-am apucat de sală nu a avut cine să ne îndrume și a durat foarte mult să învățăm tot ce știm. La început a fost foarte greu. Pot spune că în primii trei ani am mers degeaba la sală. Ușor-ușor am învățat, între timp a apărut și internetul, ceea ce a facilitat acumularea de informații. Este foarte ușor acum să-ți iei informațiile de pe internet. Pentru cei care vin acum la sală este mult mai ușor decât ne-a fost nouă. Personal, am citit mult, m-am documentat. Pentru cei care aleg programul de antrenor personal le acord asistență și îndrumarea necesară pe tot parcursul antrenamentului, dar este inclusă și dieta pe care trebuie să o urmeze”,

a povestit tânărul.

O oră de sală, după care ajungem acasă, deschidem frigiderul și începem să ne înfruptăm. Pentru energie, împotriva febrei musculare găsim scuze convingătoare. Puțin dulce este permis din când în când ne asigură Itză, nu trebuie să ne păcălim sau să ne punem bariere peste care să nu trecem. Cu moderație însă:

Este în regulă ca din când în când să îți iei o masă, o gustare dulce. Nu se pierde ceea ce ai lucrat la sală. Nu trebuie să fii foarte foarte strict. Acesta este și motivul din cauza căruia mulți renunță, că nu pot să țină o dietă strictă. Nu trebuie însă să uităm că zahărul, băuturile carbogazoase, grăsimile, mâncărurile nesănătoase trebuie eliminate pentru că acestea sunt principalele probleme. Sunt mulți care spun că au făcut sport, au slăbit și după ce au renunțat s-au îngrășat la loc. Însă s-au îngrășat pentru că au renunțat la dietă și au început din nou să mănânce nesănătos. Nu are legătură cu sportul, ci cu stilul de viață. Recomand tuturor să facă sport și să țină un regim de viață sănătos. Sportul, prin sală, prin orice fel de mișcare este binevenit”.
În această perioadă, Itză recomandă cura de legume și fructe. Carnea să fie slabă, indiferent dacă este consumată pe grătar sau fiartă. Nu trebuie să renunțăm la carne. Avem nevoie de proteine. Toți nutrienții, chiar și migdalele și nucile, sunt importanți.
”Se întâmplă foarte des ca oamenii să vină la sală, să aibă rezultate, apoi să renunțe și să se reîntoarcă la fel cum au venit prima dată și să ceară ajutor. Multă lume vine la sală pentru a arăta bine o vară, pentru a arăta bine la o nuntă, la un eveniment. Cel mai grav este că nu își schimbă stilul de viață. Poți să slăbești într-o lună, două, trei, un anumit număr de kilograme, însă contează doar de tine cum vrei să trăiești mai departe. Abdomenele sunt foarte importante, însă vreau să spun că abdomenul nu se face la sală, ci se face în bucătărie. Cel mai important este să facem mișcare. Nu trebuie neapărat un anumit tip de mișcare, important este să facem mișcare”,

a concluzionat Itză.

Sala pe care o conduce Itză se află în zona Ciupercă, în spatele Stadionului Tineretului. Este deschisă, de luni până vineri, de la 8 dimineața până la 22.00, sâmbăta până la 16.00, iar duminica până la 14.00.

Stresul, oboseala și lipsa de mișcare favorizează apariția disfuncțiilor în organism. La care, dacă adăugăm o alimentație necorespunzătoare, bogată în grăsimi generăm inevitabil apariția bolilor cardiovasculare. Activitățile în aer liber ajută, de asemenea, la prevenirea diabetului si, coroborate cu activitățile intelectuale, reduc riscul apariției demenței senile (Alzheimer). Universitatea din Michigan a demonstrat ca bărbații care fac antrenament în mod regulat și-au scăzut presiunea arteriala. Suficient pentru a reduce cu 40% riscul de atac cerebral și cu 15% pe cel de infarct.

Adauga comentariu

Follow us

Vrei sa primesti cele mai noi stiri pe facebook?