SMART Craiova

De la Liceul Special Beethoven – pe scenă în Scoția. Petre Dobre, teatru în lumea tăcerii

Timp de o săptămână, un fost elev al Liceului Tehnologic Special ,,Bethoveen“ din Craiova, absolvent al Royal Conservatoire of Scotland, în prezent director artistic la Macrobert Arts, a predat actualilor elevi ai școlii speciale lecții de teatru și pantomimă. În aceeași sală de curs cu oglinzi pe pereți și desene în care a învățat să danseze, să facă pantomimă, să prindă curaj să deschidă uși. Uși zăvorâte. Petre Dobre este tânărul care a doborât bariere pentru a-și urma visul. Barierele prejudecăților. Talentul cu care a fost înzestrat, dorința de a învăța și reuși și câțiva profesori minunați craioveni i-au călăuzit drumul…

Dacă în România, Petre Dobre nu a avut nici măcar șansa de a obține diplomă de bacalaureat, neexistând posibilitatea pentru tinerii fără auz să susțină examenul în limbajul semnelor, în Scoția craioveanul a fost primit cu brațele deschise. Fără hârtia care să ateste care a urmat liceul, primând talentul, pasiunea și dorința de a juca pe scenă.

Petre a studiat de la grădiniţă şi până la finalizarea ciclului gimnazial la ,,Şcoala Specială Sfantul Vasile“, după care a urmat cursurile Liceului Tehnologic Special ,,Bethoveen“ din Craiova. La liceu a avut șansa să-și descopere pasiunea pentru dans, pentru teatru, pentru reflectoare și scenă. Craioveanul a făcut parte din trupa de dans contemporan a liceului, ,,No Limit“, cu care a ajuns să danseze şi în finala emisiunii „Românii au talent“.

În 2014 Asociația Window România, un proiect Erasmus+, a organizat un atelier care presupunea să primim diverși specialiști din diferite țări, să organizăm cursuri interactive pe tematica dată de proiectul respectiv. Și atunci, timp de o săptămână a participat și o reprezentantă Asociația ”Solar Bear” din Glasgow care a fost extrem de încântată de activitatea noastră ca și asociație. Am luat atunci alături de noi și Teatrul Național din Craiova. A fost un proiect de anvergură, un proiect cu o finanțare de 150.000 de euro și care presupunea să ducem 15 tineri să urmeze cursuri interactive în Scoția, alți 15 tineri de acolo să vină la noi. Noi am făcut chiar de două ori acest drum într-un interval de un an și jumătate. Nu a fost deloc lesne pentru o organizație să plece la drum cu 15 tineri cu dizabilități. Pe Petre l-a remarcat directorul de la teatrul din Scoția, l-a descoperit de la prima întâlnire de proiect. El avea ochiul format pe persoanele cu deficiență de auz, de la prima pantomimă l-a văzut”,

a spus Ionuț Smarandache, interpret, profesor Liceul Beethoven.

L-au remarcat și l-au vrut ca student în Scoția. Un cumul de factori spun astăză toți cei care îl cunosc pe Petre. Nu e suficient talentul. Petre este perseverent, răbdător, foarte creativ, echilibrat, atent.

Nivelul la care a ajuns se datorează a doi factori: profesionalismului sistemului de învățământ preuniversitar, cât și universitar britanic, dar și societății. Acolo societatea este foarte atentă, mai ales când vine vorba de o persoană cu dizabilități. Ei sunt foarte atenți ca acea persoană să nu se simtă marginalizată. Noi îl vedem departe pe Petre, merită acest lucru. Ne punem speranța că se va întoarce în România, măcar în cadrul unor proiecte. Personal îl văd chiar președintele Asociației Surzilor din România, îl văd luptând pentru drepturile persoanelor surde”,

a adăugat Ionuț Smarandache.

Povestea lui Petre este una frumoasă, o poveste a unui tânăr care până în urmă cu patru ani nici măcar nu își permitea să viseze că într-o zi va ajunge actor, că va învăța limbajul semnelor într-o altă țară, că va fi director artistic într-un teatru.

Când am ajuns în Scoția m-am speriat un pic. Mă gândeam cu groază, cum să rezist trei ani? Am găsit o altă lume, complet diferită de tot ceea ce întâlnisem. Semnele nu le știam, am fost nevoit să învăț mult. Colegii mei însă m-au ajutat enorm. Am acumulat foarte multă informație, am învățat cum sunt cuvintele, am învățat semnele. Din grupul din care făceam parte eram singurul român. Cei mai mulți erau din Scoția, Irlanda, Australia și eu. Am dat examene să fiu promovat, au ales și din surzi și din auzitori și am fost norocos să fiu printre cei aleși. Au urmat spectacole atât de teatru, cât și pantomimă, unele dintre acestea prezentate în mai multe orașe, un fel de turneu, apoi spectacole în centrul orașului Glasgow. La terminarea facultății nu mi-a venit să cred. A urmat un film al examenului de absolvire. Sunt singurul român care a reușit acolo! La absolvire am avut o nouă șansă, cei de la Macrobert Arts m-au remarcat în spectacol și m-au contactat propunându-mi să dau probă. Am fost acceptat și mi-au încheiat contract pentru un an”,

a povestit emoționat Petre.

Nu se oprește însă aici. Vrea să se dezvolte, să ajungă cât mai sus în această lume a teatrului. Este dornic să învețe și dornic să ajute pe cei care la fel ca el se descurcă în limbaj mimico-gestual. Pe 21 iunie are un spectacol împreună cu Irina Vârtopeanu. După care, termină contractul de an și se va decide dacă mai rămâne alături de ei. Cu Irina a lucrat în țară, la școală, în trupa No LIMIT, iar acum își dorește ca și ea să se evidențieze.

Îmi era tare dor de Craiova, dar o săptămână nu am avut timp să văd mult…Amintirile cele mai frumoase legate de școală sunt cele cu trupa No Limit. Mi-aș dori să schimb schimb atât de multe în România, lucruri care privesc persoanele surde. În primul rând la școală, pentru persoanele surde, ar trebui să existe mai mulți interpreți, profesorii trebuie să știe limbajul semnelor. Sunt doar câțiva profesori care știu să vorbească limbajul semnelor, ceea ce nu este bine. În România, în școlile speciale profesorii scriu la tablă, nu încearcă să dezvolte vocabularul elevilor surzi. Nu îi interesează că elevii nu înțeleg. În viitor, pentru surzi ar trebui creat un alt fel de mediu, surzii să se bucure că vin la școală, trebuie convinși să urmeze o facultate, pentru că fără școală întâmpină tot felul de bariere. Este păcat să se limiteze, să nu-și dorească prea multe de la viață. Foarte puțini ajung la facultate acum. În Scoția în orice instituție ajungi ai interpret”,

a completat Petre.

Nu știe dacă se va întoarce definitiv în țară. Nu știe exact drumul pe care trebuie să meargă. Știe că vrea să ajute, că e legat de români, de Craiova, de tinerii cu deficiențe. Și mai știe ceva: că viața este frumoasă și trebuie apreciată.

A lucrat în aceste zile cu elevii de la Beethoven. Peste trei ani s-a gândit deja care este următorul elev ce poate urma teatrul. Vrea să îl sprijine pe Alin Firu, actual elev al acestei școli, care-și dorește foarte mult să ajungă în Scoția pe același drum.

O dată la trei ani, Royal Conservatoire of Scotland formează o nouă grupă de studenţi, tineri cu deficienţe de auz. Atunci a fost șansa pe care Petre a avut-o, șansa care i-a schimbat viitorul pentru că această universitate de teatru nu solicită diplomă de bacalaureat, ci urmăreşte doar ca tinerii să fie înzestraţi cu foarte mult talent şi dorinţă de a învăţa. În prezent, avem o altă elevă acolo, alături de Petre, pe Irina Vârtopeanu, primul an. Bacalaureatul este un examen care nu este la îndemâna surzilor, deoarece limbajul mimico gestual este recunoscut la ei ca limbă maternă, limba română este secundară. Copiii cu diverse deficiențe compensează foarte mult pe parte artistică și este păcat să nu îi susținem să își descopere drumul“,

a spus Filomela Salahoru, profesor la Liceul „Beethoven“.

Adauga comentariu

Follow us

Vrei sa primesti cele mai noi stiri pe facebook?