SMART Craiova

”Chirița în Iași”, o nouă provocare pentru publicul craiovean. Pe 19 aprilie la Teatrul Colibri

Teatrul pentru copii și tineret Colibri pregătește o nouă surpriză pentru spectatori. O provocare adresată atât copiilor, cât și adulților, o readucere în actualitate a Chiriței lui Vasile Alecsandri. Premiera va avea loc vineri, 19 aprilie 2019, de la ora 19.00.

”Chirița în Iași” este cea de a treia premieră pe care Teatrul Colibri o oferă publicului spectator în acest an, după Puiul de om din cartea junglei și Cenușăreasa.

Spectacolul după Vasile Alecsandri are ca regizor pe Beczásy Balázs Áron, scenografia este semnată de Judit Dobre-Kóthay, asistent scenografie: Gyopár Papp, muzica: Bakk-Dávid László. Din distribuție fac parte actorii Teatrului Colibri: Alla Cebotari, Mugur Prisăcaru, Alis Ianoș, Geo Dinescu, Daniel Mirea, Emanuel Popescu, Adriana Ioncu, Cosmin Dolea, Oana Stancu, Ionica Dobrescu, Marin Fagu, Robert Iovan.

S-a lucrat intens la acest spectacol din luna februarie. Și de această dată toți cei care și-au adus aportul mărturisesc că a fost o adevărată provocare, cea mai mare provocarea fiind a autodepășirii limitelor.

De data aceasta încercăm să continuăm seria spectacolelor dedicate copiilor mai mari și adulților pentru că am atacat un text foarte ocolit de teatrele din România, în general. Un text care este considerat prea greoi sau prea prăfuit, care nu este actual. Una din piesele scrise de Alecsandri din celebrul ciclu al Chirițelor. Echipa de creație a ajuns la această formă și a ales Chirița în Iași. Și iată cum cele trei mari provincii românești, cu puțin sarcasm, se reunesc pentru că Alecsandri este moldovean, a scris acum aproximativ 200 de ani această piesă profund înrădăcinată în pământul Moldovei, echipa de creație este maghiară, iar spectacolul este produs de un teatru din inima Olteniei…”,

a spus Adriana Teodorescu, managerul Teatrului Colibri.

Propunerea pe care craiovenii vor avea șansa să o vadă pe 19 aprilie este una dintre cele mai îndrăznețe și cele mai provocatoare.

Colegii noștri, cât și echipa de creație, au format un tot, din punctul meu de vedere, absolut indestructibil. Alecsandri este incredibil de actual, este cumva precursorul lui Caragiale, este imaginea grotească și deformată din oglindă pe care noi de multe ori refuzăm să o privim. Suntem la fel de parveniți, de ipocriți, de superficiali, pe alocuri de ticăloși, de naivi, așa cum eram pe vremea lui Alecsandri”,

a completat Adriana Teodorescu.

Și pentru regizorul spectacolului Beczásy Balázs Áron, ”Chirița în Iași” este o provocare minunată, un prilej de sărbătoare, o dovadă clară că teatrul și cultura unește:

Pentru mine, experiența cea mai importantă este că încă o dată s-a dovedit că teatrul are o limbă universală care poate să doboare orice barieră. Pentru mine orice întâlnire este o sărbătoare. A fost o mare provocare pentru mine, am întâlnit o echipă minunată, suntem într-un proces de muncă foarte intensă și provocarea cea mai mare va fi atunci când ne vom întâlni cu spectatorii. Aceasta este esența teatrului”.

Și scenograful Judit Dobre-Kóthay mărturisește că publicul craiovean va avea prilejul să urmărească un spectacol complex. Judit Dobre-Kóthay a urmat cursurile Liceului de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” din Bucureşti, iar apoi secţia de Scenografie a Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti. A fost scenograf al Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu, iar mai apoi la Teatrul Naţional din Târgu Mureş. Între 1991 şi 2004 a fost angajata Teatrului Maghiar de Stat din Cluj. Din 1990 este Profesor Universitar. A creat scenografia pentru peste 300 de spectacole de teatru, operă, chiar şi pentru două filme. În 2012 a fost distinsă cu Premiul Uniter pentru întreaga carieră.

Este primul spectacol într-un teatru de animație la care particip. Este un gen teatral, după opinia mea, poate chiar mai greu decât la teatru cu oameni, mai ales din punct de vedere al expresivității vizuale. Cred că greutățile exprimării plastice sunt mai mari decât într-un teatru unde scenograful nu are voie să spună tot, trebuie să se limiteze, drumul fiind continuat de ceilalți. Trebuie să știi unde să te oprești, să știi cum să valorifici ceea ce ți se oferă. Este un fel de simbioză, valabil și în teatru de animație. M-am speriat inițial când am primit propunerea de a face scenografia acestui spectacol, pentru că nu doresc să dezamăgesc”,

a spus scenograful Judit Dobre-Kóthay.

Adauga comentariu

Follow us

Vrei sa primesti cele mai noi stiri pe facebook?

Cele mai citite